torstai 23. lokakuuta 2014

Torstai 23.10.2014




Ajatuksia seurakuntavaaleista tänä aamuna, kun iltapäivällä olen menossa Helsingin seurakuntayhtymän jäsentukihankkeen ohjausryhmän kokoukseen ja myöhemmin illalla Yhteisen Kirkkoneuvoston kokoukseen, joissa molemmissa olen luottamushenkilönä mukana.


Yhteisessä kirkkoneuvostossa päätämme tänään mm. lausunnoille lähetettävästä seurakuntayhtymän vuoden 2015 talousarvioehdotuksesta ja henkilöstöliitteestä, sekä vuosien 2015 - 2017 toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotuksesta, jotka antavat suunnan koko toiminnalle seurakunnissa, isoja asioita, joista pääsen päättämään.  Olen saanut olla mukana jo 14 vuotta Yhteisen kirkkoneuvoston asettamassa Toiminta- ja taloussuunnittelutyöryhmässä, jossa valmistelemme talouteen liittyviä asioita Yhteiseen kirkkoneuvostoon vietäväksi, tämän työskentelyn olen kokenut erittäin merkittäväksi.


Jäsentukihankkeen ohjausryhmässä linjaamme mm. käytäntöjä, joilla saadaan uusia jäseniä kirkkoon, sekä nykyisiä jäseniä pysymään edelleen jäseninä.  Teetämme erilaisia kyselyjä/kartoituksia jne. työmme pohjaksi. Tänään on listalla mm.vuoden 2015 uusista hankkeista päättäminen sekä 18 vuotiaille suunnatun syntymäpäivätilaisuuden epäonnistumisen syistä kertovan raportin kuuleminen ja siitä  tehtävät johtopäätökset.


Tässä vain joitain asialistalla olevia esimerkkejä. Molemmissa kokouksissa esityslistat ovat pitkät, kuten kirkkovaltuustossakin. Olen pitänyt  erityisen tärkeänä asioihin perehtymistä.
Koko 14 vuotta kestäneen luottamushenkilökauteni aikana, olen pitänyt periaatteena, että kaikkeen mihin ryhdyn, minulla on oltava siihen riittävästi aikaa sekä innostusta. 
Innostus ei ole kertaakaan loppunut, aikapulaa kyllä on ollut monta kertaa, mutta priorisoimalla asioita, olen siitäkin selvinnyt. Tähän tuli helpotus viime vuonna, kun jäin virkatyöstäni eläkkeelle ja teen työtä ainoastaan yksityisvastaanotollani, jota jatkan noin 10 - 12 tuntia viikossa.


Kokemukseni on kaikki nämä vuodet ollut, että olen voinut vaikuttaa moniin asioihin, mutta se on edellyttänyt asioihin kunnolla perehtymistä ja sitä innostusta. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti